lördag 21 april 2012

Första språkdagen

Det ljusnar på himlen och vinden lägger sig aningen till ro under första första språkdagen

Entréhallen i Mittuniversitetets O-byggnad fylls av deltagare och det förväntansfulla sorlet stiger mot taket. De olika dialektmelodierna som bryts mot varandra för tankarna till Fredrik Lindströms livsbejakande dialektprogram på TV.
Varje gång det är LMS språkdagar slår det mig att vi språklärare ständigt törstar efter ny kunskap och inspiration; det är fantastiskt att se alla komma från Sveriges olika hörn - denna gång från mer nordliga trakter med tanke på dyra resor och det sorgliga faktum att skolorna för varje år verkar bli mindre hugade att låta sina lärare i moderna språk få ta del av denna förstklassiga fortbildning. Förr om åren var vi alltid minst 4-5 stycken från vår skola som deltog.


En trappa upp i den öppna hallen står rader av ungdomar från Härnösands gymnasiums estetiska program och stämmer upp sånger till ett svängigt trumkomp. Akustiken lånar sig väl till sång som vackert klingar ner till oss som står på bottenplan bland läromedelsföretagen. Hela lokalen andas lärande och kunskap. Kommunstyrelsens ordförande Fred Nilsson tar till orda under devisen liberté, égalité  och fraternité, knyter an till Härnösands gamla anor och ger oss så småningom utmaningen att översätta den latinska sentensen på Rådhuset,vilken lyder, konstaterar jag senare på hemväg till hotellet: Hoc opus hoc studium parvi properemus et ampli si patriae volumus, si nobis vivere cari. Ingen hjälp finns att hämta i Google translate men med lite möda kommer jag fram till en lösning som jag skickar till Fred Nilsson. Kanske vinner jag det utlovade priset? Förmodligen inte! Eva Zetterberg-Petterson uppmanar sedan till "time of change; we need to get a kick" och visst är det så. Sven-Erik Gerdin från Ångermanlands LMS avslutar introduktionen med några välkomnande ord, kören sjunger en svängig trall och snart är det dags att gå på den första föreläsningen. Fortsättning följer imorgon för timmen är sen ...






1 kommentar:

  1. Visst var det en underbar inledning. Mitt i snöovädret blev man alldeles varm inombords av den fantastiska musiken och de lyckade talen.Tack också för citatet. Nu har jag en sak till att pyssla med på tåget. :)

    SvaraRadera